Van een burgemeester en een zorgbestuurder die tien vreemdelingen naar Katwijk wilden halen
reconstructie
Tien vreemdelingen succesvol laten integreren in Katwijk. Dat is een prestatie waarvoor zelfs de koning op bezoek komt. Maar zo zoet als het sprookje eindigde, zo bitter had het tot dusver gesmaakt. Hoe had Gerard Herbrink het in z’n kop durven halen de Katwijkse gemeenschap met vreemdelingen op te zadelen? “Op een gegeven moment realiseerde ik me: ik ben zelfs in de kerk niet veilig.”
Habtit Negasi was een van de tien deelnemers aan het Katwijkse experiment.

Toen koning Willem-Alexander op 6 juli 2016 het verzorgingshuis van DSV in Katwijk bezocht waar tien vluchtelingen werden opgeleid voor een baan in de zorg, klapte de bevolking. Prachtig vonden ze het, dat hun dorp aan zee op zo’n positieve manier in het nieuws kwam. Goed gedaan jongen, zeiden sommigen tegen Gerard Herbrink, de directeur-bestuurder van de protestants-christelijke zorgorganisatie die het project had aangeslingerd en nadien geregisseerd. Herbrink nam de loftuitingen dankbaar, maar ook met gevoelens van ambivalentie in ontvangst. Het gehele voorliggende jaar had hij in de clinch gelegen met een fiks aantal van de mensen die de handen nu op elkaar lieten dreunen. Hoe had hij het in…
Verder lezen? Meld je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief en je krijgt elke maand gratis toegang tot twee artikelen.
Registreren? Meld je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief en je krijgt elke maand gratis toegang tot twee artikelen.
Heb je al een account? Log hier in
Bij het aanmelden gaat u akkoord met onze
privacyverklaring en de algemene voorwaarden.
Lamorna vroeg zich af: zou ik christen kunnen worden?
Wat als het algoritme opvoeder wordt?
‘De vreugde is sterker dan de droefenis’
Een politiek standpunt moet geen belijdenis worden
‘Ik vond het zelfs niet nodig mijzelf atheïst te noemen’
Meer artikelen in dossier Nederlandse politiek

Bidden tussen stapels lijken
01 mei 2025Tussen 1870 en 1910 veroverde het Nederlandse koloniale leger met grof geweld grote delen van Indonesië. Christenen zagen het zwaard als een instrument om beschaving en bekering te brengen. Oorlog moest heidendom verdrijven. In het debat over kerk en kolonialisme is dit geweld opvallend afwezig.

Oorlog in de naam van God
03 april 2025Het overgrote deel van de Nederlandse kerken steunde het militaire optreden in Indonesië na 1945. Legerpredikanten en aalmoezeniers verdedigden zelfs extreem geweld als manier om de koloniale orde te herstellen, concludeert Koos-jan de Jager in zijn boek Oorlog zonder genade. Hoe is die houding te ...

Zij kregen nooit excuses van ons
06 februari 2025Hoewel er op internationaal niveau kleine maar hoopvolle stappen worden gezet om de inwoners van West-Papoea recht te doen, is er nog een lange weg te gaan, ziet Aad Kamsteeg (84). De Nederlandse overheid zou om te beginnen weleens excuses mogen maken, zegt hij. ‘Ik lees in de Bijbel dat Hij hart ...