The terrible ones, oog in oog met Jezus

Eens zul je terugkeren en een goed leven leiden. Dat waren de woorden van zijn moeder, toen hij als tiener werd meegenomen om mee te vechten in de koloniale oorlogen van ‘wit’ Zuid-Afrika.

18 juli 2020 – verschenen editie 2020nr06
The-terrible-ones-oog-in-oog-met-Jezus The terrible ones, oog in oog met Jezus

Samen met andere Angolese jongens werd hij geacht deel uit te maken van het beruchte 32e bataljon, ook wel bekend als The Terrible Ones. Nadien werden zij gerepatrieerd naar het ruïnestadje Pomfret in Zuid-Afrika. Daar zoekt regisseur Boris Gerrets jaren later enkele achtergebleven veteranen op. Hij vraagt hen naar de rol die zij speelden in de oorlogen, maar stuit op een muur van stilte. Om ze toch de confrontatie met het verleden aan te laten gaan, nodigt hij ze uit om het verhaal van Jezus en het verraad van Judas na te spelen. Tegen de achtergrond van het soms akelig stille ruïnestadje levert dit prachtige, iconische scènes op. Een groep…

INLOGGEN

Verder lezen? Meld je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief en je krijgt elke maand gratis toegang tot twee artikelen.

gratis aanmelden

Heb je al een account? Log hier in

Bij het aanmelden gaat u akkoord met onze
privacyverklaring en de algemene voorwaarden.

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief

Ik-zou-vaker-boos-moeten-worden
Goede gesprekken Mozes

'Ik zou vaker boos moeten worden'

Als directeur van de ASN Bank sprak hij de Verenigde Naties toe over biodiversiteit. Dat was spannend. Maar het spannendste wat Arie Koornneef ooit in zijn leven heeft gedaan, was de weekopening doen bij zijn voormalige werkgever Youth for Christ. 'Ik was niet gewend om veel over geloof te praten.'
Sjoerd Wielenga
De-vlam-van-onze-voormoeders-is-niet-gedoofd
Goede gesprekken

De vlam van onze voormoeders is niet gedoofd

Westers feminisme is van dik hout zaagt men planken, en past niet in Afrika. Daarom, zegt Jennifer Nansubuga Makumbi, schrijfster van de roman De eerste vrouw, moeten we uit eigen bronnen putten. Ze laat ons kijken naar de ‘oervrouw’.
Tjerk de Reus
Een-‘kwispelende-gezelschapsgod
Boeken

Een ‘kwispelende gezelschapsgod’

In de verhalenwereld van Toon Tellegen zit God als een kind op een schommel, de mensen duwen tegen hem. Maar zo blijft het niet: ze worden moe, hebben wat beters te doen. Maar God blijft kind, altijd.
Tjerk de Reus

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief