Sergio Foresti zingt obscure kamercantates
Allereerst: hoe heerlijk is het een basstem solo in actie te horen op een cd. Niets ten nadele van sopranen en tenoren, maar zij domineren met hun stratosferische kunsten de klassieke-cd-markt. Af en toe wil je even neerdalen van de vocale hoogvlaktes voor een lekker stevig, geaard basgeluid.

In die behoefte kan de gerenommeerde operazanger Sergio Foresti (1968) wel voorzien. Zijn bas-bariton heeft een enorme diepte – alsof hij elke lettergreep in een put dropt en laat resoneren – maar hij past die kracht niet ongebreideld toe. Hij focust en doseert zijn geluid, altijd in dienst van de tekst; het kenmerk van een groot zanger. Foresti groef voor deze cd in een obscure hoek van het repertoire: de zogenoemde kamercantate, een genre dat begin achttiende eeuw met succes de aristocratie wist te amuseren. Hij selecteerde vijf cantates van de Venetiaanse componist Benedetto Marcello (1686-1739). Het overkoepelende thema is de liefde, en dan vooral de ellendige liefde. Lijden om…
Verder lezen? Meld je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief en je krijgt elke maand gratis toegang tot twee artikelen.
Registreren? Meld je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief en je krijgt elke maand gratis toegang tot twee artikelen.
Heb je al een account? Log hier in
Bij het aanmelden gaat u akkoord met onze
privacyverklaring en de algemene voorwaarden.

Esther van Fenema: "Mijn relatie met God is te intiem om over te praten"
12 december 2024Het gevoel altijd te moeten kunnen vluchten draagt psychiater Esther van Fenema haar hele leven bij zich, getekend door de Holocaust als haar familie is. Van de God van haar jeugd dacht ze afscheid genomen te hebben. Totdat ze onlangs opnieuw werd geraakt. ‘Ik zie nu dat het voor God niet uitmaakt ...

Rabbijn Awraham Soetendorp: ‘Ik duik nooit meer onder’
07 november 2024Vrede stichten. Zo zou je de levensmissie van rabbijn Awraham Soetendorp (1943) kunnen kenschetsen. De wereld zachter achterlaten, koste wat het kost. “Mijn hart wordt verscheurd door elke onschuldige dode die valt.”

Optimisme is gevaarlijk, want de duisternis kan ons zomaar verrassen
04 april 2024Het is vroeg in de nacht. Eindelijk is het stil in huis. Ik luister naar het VPRO-marathoninterview met Max Kohnstamm.