Prachtige nachtmerrie

Er waren momenten in deze crisis, zegt Samuel Wells, dat ik wel kon huilen. Ik wist me totaal geen raad, had geen idee of er nog iets van een toekomst over was.

04 oktober 2020 verschenen editie 2020nr08

Waarom was de Netflix-serie The Crown zo succesvol? Ik denk omdat de schrijvers een bepaalde verteltechniek uitstekend beheersen. De techniek waarin wereldschokkende gebeurtenissen en intieme lotgevallen met elkaar samenvallen. In een gedenkwaardige aflevering verdenkt koningin Elizabeth haar echtgenoot van een affaire met een ballerina. Voor het oog van de wereld bekommert ze zich om de dreigende Suez-crisis, terwijl binnenskamers haar eigen huwelijksperikelen en de getroebleerde zoektocht van zus Margaret naar een geschikte echtgenoot elkaar afwisselen. Het verhaal werkt toe naar een climax waarin Israëlische strijdkrachten een invasie beginnen, terwijl Elizabeth een voorstelling bijwoont van de verdachte ballerina. Voortreffelijk drama.Hartstocht en kwetsbaarheidTheoloog Hans Urs von Balthasar (1905-1988) schreef over deze verteltechniek…

INLOGGEN

Verder lezen? Meld je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief en je krijgt elke maand gratis toegang tot twee artikelen.

gratis aanmelden

Heb je al een account? Log hier in

Bij het aanmelden gaat u akkoord met onze
privacyverklaring en de algemene voorwaarden.

Ik-mis-dat-wat-er-nooit-heeft-kunnen-zijn
Avondrood

'Ik mis dat wat er nooit heeft kunnen zijn'

In 2003 stapte het 24-jarige zusje van Wouter van der Toorn uit het leven. Een dieptepunt in een familiedrama dat al veel langer speelde. “Hoe kun je vergeving eisen terwijl er geen erkenning van het ongelofelijke onrecht is?”
Wilfred Hermans
Ik-zou-vaker-boos-moeten-worden
Goede gesprekken Mozes

'Ik zou vaker boos moeten worden'

Als directeur van de ASN Bank sprak hij de Verenigde Naties toe over biodiversiteit. Dat was spannend. Maar het spannendste wat Arie Koornneef ooit in zijn leven heeft gedaan, was de weekopening doen bij zijn voormalige werkgever Youth for Christ. 'Ik was niet gewend om veel over geloof te praten.'
Sjoerd Wielenga
De-vlam-van-onze-voormoeders-is-niet-gedoofd
Goede gesprekken

De vlam van onze voormoeders is niet gedoofd

Westers feminisme is van dik hout zaagt men planken, en past niet in Afrika. Daarom, zegt Jennifer Nansubuga Makumbi, schrijfster van de roman De eerste vrouw, moeten we uit eigen bronnen putten. Ze laat ons kijken naar de ‘oervrouw’.
Tjerk de Reus

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief