
Ode aan de middeleeuwen
Het is november van het jaar 1327. In een groot, somber klooster ergens in Italië komen twee mensen aan. Dat is het begin van De naam van de roos, de bekende roman van de Italiaanse hoogleraar kunstgeschiedenis Umberto Eco, die in de jaren tachtig en negentig zo veel lezers wist te trekken.
Pas heb ik het boek weer eens uit de kast gepakt. Ik wist dat deze roman mij als tiener mateloos fascineerde. Benieuwd of nu bij herlezing hetzelfde effect zou optreden, begon ik opnieuw aan deze pil van zo’n vijfhonderd pagina’s.Adson van Melk, de verteller, blikt als oude man terug op een periode dat hij een lange reis maakte met een geleerde franciscaner monnik, William van Baskerville. Op die reis doen ze een groot benedictijner klooster op een berg aan.Al snel komen ze erachter dat het niet pluis is achter de abdijmuren. Een jonge monnik is vermoord of heeft zelfmoord gepleegd. Niemand mag in de bibliotheek komen, een soort labyrint boven…
Verder lezen? Meld je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief en je krijgt elke maand gratis toegang tot twee artikelen.
Registreren? Meld je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief en je krijgt elke maand gratis toegang tot twee artikelen.
Heb je al een account? Log hier in
Bij het aanmelden gaat u akkoord met onze
privacyverklaring en de algemene voorwaarden.

In de voetsporen van Tula
01 februari 2023Op Curaçao kent iedereen hem: Tula. Hoewel het lichaam van de verzetsheld eeuwen geleden in zee werd gegooid, is hij voor de eilandbewoners nog springlevend. Zoals voor activist Tyrone Brunken. 'Hij leert mij om mezelf uit te spreken.'

'Verwondering heeft mij mijn hele leven begeleid'
01 februari 2023Rosita Steenbeek bivakkeerde in een Syrisch vluchtelingenkamp in Libanon en sliep bij soennitische vrouwen in een tent. Ze zag striemen van ontheemden én hun kracht. 'Wat je in de krant leest, gebeurt echt.'

'Mijn god is lekker eten', fluisterde de influencer
01 februari 2023Genieten van het leven, dat wordt aangemoedigd in de Bijbel. Waarom zou je dan nog vasten in de veertigdagentijd? Omdat alleen genieten niet het hele verhaal is, zegt theoloog Alain Verheij. 'We weten elkaar maar moeilijk een ander verhaal voor te houden dan nóg lekkerder eten en drinken, en nóg ...