Maar is dat wel een cello?

Vier strijkers gaven vorige maand in een leeg Concertgebouw een YouTube-concert. Een van de spelers is cellist Lidy Blijdorp. Eigenlijk zou ze haar debuut-cd rond deze tijd presenteren, maar het liep allemaal anders.

01 juni 2020 – verschenen editie 2020nr05
Maar-is-dat-wel-een-cello Maar is dat wel een cello?

Vijf sterren Niettemin, heeft het iets troostends dat Journeyers, ruim voor ‘corona’ opgenomen, toch gewoon uitkomt; dat de muziek toch wel z’n weg naar het publiek blijft vinden. Opening is Lever du jour uit ‘Daphnis et Chloé’ van Ravel – balletmuziek voor orkest die Blijdorp bewerkt heeft voor cello en piano. Maar is dat wel een cello? De ene keer lijkt ze een fluisterend blaasinstrument te bespelen, de andere keer lijk je in de elektronische muziek te tuimelen. Blijdorps fantasierijke en hoopvolle klanken doen ons heel even onze sores vergeten en nemen ons mee naar een mythisch liefdesverhaal. Blijdorp is een musicus pur sang en haar spel grijpt je meteen…

INLOGGEN

Verder lezen? Meld je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief en je krijgt elke maand gratis toegang tot twee artikelen.

gratis aanmelden

Heb je al een account? Log hier in

Bij het aanmelden gaat u akkoord met onze
privacyverklaring en de algemene voorwaarden.

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief

Ik-zou-vaker-boos-moeten-worden
Goede gesprekken Mozes

'Ik zou vaker boos moeten worden'

Als directeur van de ASN Bank sprak hij de Verenigde Naties toe over biodiversiteit. Dat was spannend. Maar het spannendste wat Arie Koornneef ooit in zijn leven heeft gedaan, was de weekopening doen bij zijn voormalige werkgever Youth for Christ. 'Ik was niet gewend om veel over geloof te praten.'
Sjoerd Wielenga
De-vlam-van-onze-voormoeders-is-niet-gedoofd
Goede gesprekken

De vlam van onze voormoeders is niet gedoofd

Westers feminisme is van dik hout zaagt men planken, en past niet in Afrika. Daarom, zegt Jennifer Nansubuga Makumbi, schrijfster van de roman De eerste vrouw, moeten we uit eigen bronnen putten. Ze laat ons kijken naar de ‘oervrouw’.
Tjerk de Reus
Een-‘kwispelende-gezelschapsgod
Boeken

Een ‘kwispelende gezelschapsgod’

In de verhalenwereld van Toon Tellegen zit God als een kind op een schommel, de mensen duwen tegen hem. Maar zo blijft het niet: ze worden moe, hebben wat beters te doen. Maar God blijft kind, altijd.
Tjerk de Reus

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief