Kerst is geen kinderspel. Het gaat over jou
Kerst gaat over onderdrukte, ontheemde, bange en kwetsbare mensen. Over schaamte, angst en pijn. Over vragen, verlangen en zwoegen. Het gaat over jou.

Vijftien jaar geleden vierde ik Kerst in Delhi, Noord-India. En ik maakte kennis met een voor mij tot dan toe onbekende traditie. Er werden kerstspelen opgevoerd, zoals iedereen ze wel kent, maar alle volwassen personages – Maria en Jozef, de herders, de engelen, de wijzen, Herodes – werden ook door volwassenen vertolkt. Hoe kregen ze het in vredesnaam in hun hoofd? Waar zijn de kinderen? December is toch de maand waarin vaders hun kinderen troosten met de boodschap dat Engel 3 heus ook een cruciale rol is en dat niet elk kind Maria kan zijn? Iedereen weet toch dat Kerst z’n charme verliest als we het allemaal te serieus gaan…
Verder lezen? Meld je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief en je krijgt elke maand gratis toegang tot twee artikelen.
Registreren? Meld je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief en je krijgt elke maand gratis toegang tot twee artikelen.
Heb je al een account? Log hier in
Bij het aanmelden gaat u akkoord met onze
privacyverklaring en de algemene voorwaarden.

Esther van Fenema: "Mijn relatie met God is te intiem om over te praten"
12 december 2024Het gevoel altijd te moeten kunnen vluchten draagt psychiater Esther van Fenema haar hele leven bij zich, getekend door de Holocaust als haar familie is. Van de God van haar jeugd dacht ze afscheid genomen te hebben. Totdat ze onlangs opnieuw werd geraakt. ‘Ik zie nu dat het voor God niet uitmaakt ...

Rabbijn Awraham Soetendorp: ‘Ik duik nooit meer onder’
07 november 2024Vrede stichten. Zo zou je de levensmissie van rabbijn Awraham Soetendorp (1943) kunnen kenschetsen. De wereld zachter achterlaten, koste wat het kost. “Mijn hart wordt verscheurd door elke onschuldige dode die valt.”

Optimisme is gevaarlijk, want de duisternis kan ons zomaar verrassen
04 april 2024Het is vroeg in de nacht. Eindelijk is het stil in huis. Ik luister naar het VPRO-marathoninterview met Max Kohnstamm.