Karina Gauvin aan het Russische hof

De operaheldinnen van het Russische hof van de achttiende eeuw, daar zou het nieuwe album Nuits blanches (witte nachten) van de ervaren sopraan Karina Gauvin om moeten draaien.

01 mei 2020 – verschenen editie 2020nr04
Karina-Gauvin-aan-het-Russische-hof Karina Gauvin aan het Russische hof

2,5 sterren Tsaar Peter de Grote was een fervent muziekliefhebber en ook de tsarina’s Anna, Elisabeth en Catharina de Grote hielden een rijke muziektraditie aan hun hof in stand, met hulp van componisten en musici die niet zelden uit West-Europa gehaald werden. Een schat aan muziekwerken ontstond, vandaag de dag vaak niet meer zo bekend. De originele insteek doet mij watertanden, want solo-cd’s van sopranen blinken maar al te vaak uit in voorspelbare repertoirekeuzes. Helaas werkt Gauvin het concept halfslachtig uit. Waarom vijf fragmenten uit Armide van Gluck? De enige link met het thema is dat Berlioz het werk, lang na Glucks dood, in Rusland introduceerde. En waarom wordt in…

INLOGGEN

Verder lezen? Meld je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief en je krijgt elke maand gratis toegang tot twee artikelen.

gratis aanmelden

Heb je al een account? Log hier in

Bij het aanmelden gaat u akkoord met onze
privacyverklaring en de algemene voorwaarden.

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief

Ik-mis-dat-wat-er-nooit-heeft-kunnen-zijn
Avondrood

'Ik mis dat wat er nooit heeft kunnen zijn'

In 2003 stapte het 24-jarige zusje van Wouter van der Toorn uit het leven. Een dieptepunt in een familiedrama dat al veel langer speelde. “Hoe kun je vergeving eisen terwijl er geen erkenning van het ongelofelijke onrecht is?”
Wilfred Hermans
Ik-zou-vaker-boos-moeten-worden
Goede gesprekken Mozes

'Ik zou vaker boos moeten worden'

Als directeur van de ASN Bank sprak hij de Verenigde Naties toe over biodiversiteit. Dat was spannend. Maar het spannendste wat Arie Koornneef ooit in zijn leven heeft gedaan, was de weekopening doen bij zijn voormalige werkgever Youth for Christ. 'Ik was niet gewend om veel over geloof te praten.'
Sjoerd Wielenga
De-vlam-van-onze-voormoeders-is-niet-gedoofd
Goede gesprekken

De vlam van onze voormoeders is niet gedoofd

Westers feminisme is van dik hout zaagt men planken, en past niet in Afrika. Daarom, zegt Jennifer Nansubuga Makumbi, schrijfster van de roman De eerste vrouw, moeten we uit eigen bronnen putten. Ze laat ons kijken naar de ‘oervrouw’.
Tjerk de Reus

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief