‘Het feelgoodchristendom hebben we nu wel gezien’

Alain Verheij is geen vriendelijke dominee in zijn nieuwe boek, Ode aan de verliezer. Hij vertelt bijbelverhalen die je confronteren met je ‘duistere ik’. "Het is opluchtend om je schaduwkanten hardop te kunnen benoemen."

04 november 2020 – verschenen editie 2020nr09
Het-feelgoodchristendom-hebben-we-nu-wel-gezien 'Het feelgoodchristendom hebben we nu wel gezien'

Alain Verheij (1989), publiekstheoloog, praat in de media over allerlei actuele kwesties, vaak natuurlijk gerelateerd aan zijn professie: theologie. Maar als je hem vraagt naar zijn dagelijkse bezigheden, gaat het meteen over bijbelverhalen. En dat gaat al snel over in preken, wat tenslotte neerkomt op vertellen. In zijn nieuwe boek, Ode aan de verliezer, vertelt Verheij een lange reeks bijbelverhalen na, van Kaïn en Abel tot Jezus Christus. En er zit een duidelijke focus in. Dat merk je bijvoorbeeld als hij schrijft over de moord van Kaïn op Abel. God vraagt of Kaïn wel hoort dat het bloed van de dode Abel ‘uit de aarde naar Mij schreeuwt’. Verheij noteert:…

INLOGGEN

Verder lezen? Meld je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief en je krijgt elke maand gratis toegang tot twee artikelen.

gratis aanmelden

Heb je al een account? Log hier in

Bij het aanmelden gaat u akkoord met onze
privacyverklaring en de algemene voorwaarden.

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief

Ik-zou-vaker-boos-moeten-worden
Goede gesprekken Mozes

'Ik zou vaker boos moeten worden'

Als directeur van de ASN Bank sprak hij de Verenigde Naties toe over biodiversiteit. Dat was spannend. Maar het spannendste wat Arie Koornneef ooit in zijn leven heeft gedaan, was de weekopening doen bij zijn voormalige werkgever Youth for Christ. 'Ik was niet gewend om veel over geloof te praten.'
Sjoerd Wielenga
De-vlam-van-onze-voormoeders-is-niet-gedoofd
Goede gesprekken

De vlam van onze voormoeders is niet gedoofd

Westers feminisme is van dik hout zaagt men planken, en past niet in Afrika. Daarom, zegt Jennifer Nansubuga Makumbi, schrijfster van de roman De eerste vrouw, moeten we uit eigen bronnen putten. Ze laat ons kijken naar de ‘oervrouw’.
Tjerk de Reus
Een-‘kwispelende-gezelschapsgod
Boeken

Een ‘kwispelende gezelschapsgod’

In de verhalenwereld van Toon Tellegen zit God als een kind op een schommel, de mensen duwen tegen hem. Maar zo blijft het niet: ze worden moe, hebben wat beters te doen. Maar God blijft kind, altijd.
Tjerk de Reus

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief