Heilige voor nu

Terrence Malick is een vreemde eend in de bijt van Hollywood. In de jaren zestig studeerde hij filosofie in Harvard en Oxford. Als snel verruilde hij lesgeven voor filmen. Door jarenlang aan zijn films te sleutelen, kreeg hij de reputatie van perfectionist.

01 maart 2020 – verschenen editie 2020nr02
Heilige-voor-nu Heilige voor nu

Op zijn 76e verschijnt pas zijn tiende film. Zijn stijl is meer reflectief dan narratief en daardoor moeilijk toegankelijk. Maar wie openstaat voor zijn prachtige meditaties, met poëtische voice-overs en associatieve montage, ontdekt diepe emoties en inzichten in de uitdagingen van het menselijk bestaan. Malick houdt afstand van de media en komt niet eens in beeld in zijn eigen making-of-docu’s. Zo blijft het een mysterie of hij een bekering heeft meegemaakt. Maar in zijn werk is de groeiende prominentie van het katholicisme onmiskenbaar. Jim Caviezel, die met Malick samenwerkte in The Thin Red Line (1998), stelde zich voor dat paus Johannes Paulus als Malick zou hebben gefilmd. In A Hidden…

INLOGGEN

Verder lezen? Meld je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief en je krijgt elke maand gratis toegang tot twee artikelen.

gratis aanmelden

Heb je al een account? Log hier in

Bij het aanmelden gaat u akkoord met onze
privacyverklaring en de algemene voorwaarden.

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief

Ik-zou-vaker-boos-moeten-worden
Goede gesprekken Mozes

'Ik zou vaker boos moeten worden'

Als directeur van de ASN Bank sprak hij de Verenigde Naties toe over biodiversiteit. Dat was spannend. Maar het spannendste wat Arie Koornneef ooit in zijn leven heeft gedaan, was de weekopening doen bij zijn voormalige werkgever Youth for Christ. 'Ik was niet gewend om veel over geloof te praten.'
Sjoerd Wielenga
De-vlam-van-onze-voormoeders-is-niet-gedoofd
Goede gesprekken

De vlam van onze voormoeders is niet gedoofd

Westers feminisme is van dik hout zaagt men planken, en past niet in Afrika. Daarom, zegt Jennifer Nansubuga Makumbi, schrijfster van de roman De eerste vrouw, moeten we uit eigen bronnen putten. Ze laat ons kijken naar de ‘oervrouw’.
Tjerk de Reus
Een-‘kwispelende-gezelschapsgod
Boeken

Een ‘kwispelende gezelschapsgod’

In de verhalenwereld van Toon Tellegen zit God als een kind op een schommel, de mensen duwen tegen hem. Maar zo blijft het niet: ze worden moe, hebben wat beters te doen. Maar God blijft kind, altijd.
Tjerk de Reus

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief