Hard werken als morele plicht
Hoe hard werken die zogenoemde hardwerkende Nederlanders nu eigenlijk, en waarom? Dat zijn de vragen die James Kennedy zich stelt in Aan het werk, het essay voor de Maand van de Geschiedenis.

Inzichtelijk schrijft hij over de ontwikkeling van het Nederlandse arbeidsethos sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog. Daarbij onderscheidt hij vier perioden: na de oorlog volgt eerst de wederopbouw, waarbij hard werken een morele verplichting aan de samenleving is, om het land te herstellen van de oorlogsschade. Aan het begin van de jaren zestig verandert dit: de vrije zaterdag wordt ingevoerd en werk komt meer in het teken van de individuele consumptie te staan. Vanaf 1975 worden de werkloosheid en de onhoudbaarheid van de verzorgingsstaat dominante thema’s. In de laatste decennia lijkt werk weer een morele plicht: de hardwerkende Nederlander tegenover de rest. Kennedy neemt ook zijn eigen positie mee…
Verder lezen? Meld je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief en je krijgt elke maand gratis toegang tot twee artikelen.
Registreren? Meld je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief en je krijgt elke maand gratis toegang tot twee artikelen.
Heb je al een account? Log hier in
Bij het aanmelden gaat u akkoord met onze
privacyverklaring en de algemene voorwaarden.
Avondmaal vieren op de snelweg. Kun je dat theologisch eigenlijk wel maken?
Mirjam Bikker: ‘Christenen schrijven mij dat ik niet aan het avondmaal mag’
Gereformeerde gezindte in rep en roer over het aanbod van genade
'Dit is niet de eindtijd, dit is ons moment'
Heeft christelijke politiek nog bestaansrecht?

Gereformeerde gezindte in rep en roer over het aanbod van genade
09 november 2023Sinds de hersteld-hervormde dominee Gert van den Brink z'n reformatorische collega's vorig jaar van misleidende prediking betichtte, vliegen verwijten over en weer. Maar echt gesprek blijft uit. Wat is er nou eigenlijk aan de hand? En waarom ligt het zo gevoelig?

Op de drempel
09 november 2023Het aantal Nederlanders dat lid is van een kerk daalt al jaren. Maar dat betekent niet dat zich geen nieuwe mensen bij een kerk aansluiten. Waarom doen ze dat, in deze seculiere tijd? In dit tweeluik portretteren we in totaal zes mensen die op de drempel staan van het christelijk geloof.

Mirjam Bikker: ‘Christenen schrijven mij dat ik niet aan het avondmaal mag’
09 november 2023Op weg naar het gymnastieklokaal lepelde een kleine Mirjam Bikker moeiteloos de namen van de bewindspersonen van het kabinet-Lubbers III op, niet wetende dat ze jaren later als ChristenUnie-leider zou helpen een kabinet te laten vallen. ‘Het is verdrietig dat ook onder christenen een ‘deugt wel, ...