Hard werken als morele plicht
Hoe hard werken die zogenoemde hardwerkende Nederlanders nu eigenlijk, en waarom? Dat zijn de vragen die James Kennedy zich stelt in Aan het werk, het essay voor de Maand van de Geschiedenis.
Inzichtelijk schrijft hij over de ontwikkeling van het Nederlandse arbeidsethos sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog. Daarbij onderscheidt hij vier perioden: na de oorlog volgt eerst de wederopbouw, waarbij hard werken een morele verplichting aan de samenleving is, om het land te herstellen van de oorlogsschade. Aan het begin van de jaren zestig verandert dit: de vrije zaterdag wordt ingevoerd en werk komt meer in het teken van de individuele consumptie te staan. Vanaf 1975 worden de werkloosheid en de onhoudbaarheid van de verzorgingsstaat dominante thema’s. In de laatste decennia lijkt werk weer een morele plicht: de hardwerkende Nederlander tegenover de rest. Kennedy neemt ook zijn eigen positie mee…
Verder lezen? Meld je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief en je krijgt elke maand gratis toegang tot twee artikelen.
Registreren? Meld je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief en je krijgt elke maand gratis toegang tot twee artikelen.
Heb je al een account? Log hier in
Bij het aanmelden gaat u akkoord met onze
privacyverklaring en de algemene voorwaarden.
Claartje Kruijff: 'Nooit zal ik helemaal in de kerk passen, maar erbuiten pas ik ook niet'
Ivo Opstelten: 'In deze levensfase wil ik uitspreken: ik geloof. Punt.'
Alfred van de Weg: 'Het is natuurlijk veel makkelijker om heel duidelijk te zijn over alles'
Rikko Voorberg: 'Soms denk ik: vlucht ik niet weg voor een serieuze baan?'
Hij bedoelde er niets mee. Daar ga je toch bijna van vloeken?
Vasten brengt rust. Waarom gaan we er niet mee door?
04 april 2024Laatst gaf ik voor het eerst een lezing waarbij toen ik arriveerde me noch een kopje koffie, noch een glas water werd aangeboden. Toch heb ik me zelden zo welkom gevoeld. Ik was te gast in de Al Hijra-moskee in Leiden en het was ramadan.
‘Als er een hemel is, kom ik er’
04 april 2024Van op de bank zitten word je oud, meent Haddy de Jager (1940). Daarom is ze meestal onderweg, bijvoorbeeld met cadeautjes voor jarige prostituees die ze bezoekt. Aan God twijfelt ze niet, maar wat er precies na dit leven gebeurt ...?
In de spanning begint het luisteren naar Gods stem
07 maart 2024Zoals we weer aandacht krijgen voor streek- en seizoensproducten en herstel van cultuurlandschap, ligt de toekomst van het christendom misschien wel in de zoektocht naar een nieuw evenwicht met de schepping, zegt Stefan Paas.