Hard werken als morele plicht
Hoe hard werken die zogenoemde hardwerkende Nederlanders nu eigenlijk, en waarom? Dat zijn de vragen die James Kennedy zich stelt in Aan het werk, het essay voor de Maand van de Geschiedenis.

Inzichtelijk schrijft hij over de ontwikkeling van het Nederlandse arbeidsethos sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog. Daarbij onderscheidt hij vier perioden: na de oorlog volgt eerst de wederopbouw, waarbij hard werken een morele verplichting aan de samenleving is, om het land te herstellen van de oorlogsschade. Aan het begin van de jaren zestig verandert dit: de vrije zaterdag wordt ingevoerd en werk komt meer in het teken van de individuele consumptie te staan. Vanaf 1975 worden de werkloosheid en de onhoudbaarheid van de verzorgingsstaat dominante thema’s. In de laatste decennia lijkt werk weer een morele plicht: de hardwerkende Nederlander tegenover de rest. Kennedy neemt ook zijn eigen positie mee…
Verder lezen? Meld je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief en je krijgt elke maand gratis toegang tot twee artikelen.
Registreren? Meld je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief en je krijgt elke maand gratis toegang tot twee artikelen.
Heb je al een account? Log hier in
Bij het aanmelden gaat u akkoord met onze
privacyverklaring en de algemene voorwaarden.

In de voetsporen van Tula
01 februari 2023Op Curaçao kent iedereen hem: Tula. Hoewel het lichaam van de verzetsheld eeuwen geleden in zee werd gegooid, is hij voor de eilandbewoners nog springlevend. Zoals voor activist Tyrone Brunken. 'Hij leert mij om mezelf uit te spreken.'

'Verwondering heeft mij mijn hele leven begeleid'
01 februari 2023Rosita Steenbeek bivakkeerde in een Syrisch vluchtelingenkamp in Libanon en sliep bij soennitische vrouwen in een tent. Ze zag striemen van ontheemden én hun kracht. 'Wat je in de krant leest, gebeurt echt.'

'Mijn god is lekker eten', fluisterde de influencer
01 februari 2023Genieten van het leven, dat wordt aangemoedigd in de Bijbel. Waarom zou je dan nog vasten in de veertigdagentijd? Omdat alleen genieten niet het hele verhaal is, zegt theoloog Alain Verheij. 'We weten elkaar maar moeilijk een ander verhaal voor te houden dan nóg lekkerder eten en drinken, en nóg ...