
Extreem onbevattelijk
Iemand zei onlangs tegen me: “Ik kan het niet uitstaan dat er in orthodoxe kerken altijd zo vanzelfsprekend wordt gedaan over het sterven en de opstanding van Jezus. Hij is na drie dagen opgestaan. Klaar. En we zingen ‘U zij de glorie, opgestane Heer’. Alsof dat niet iets extreem onbevattelijks is.”
Geloven in de opstanding van Jezus is ofwel heel gemakkelijk: het staat er, dus het is zo. Ofwel, je bevraagt het en het wordt heel ingewikkeld: maar hoe dan? En wat is daar dan in vredesnaam geschied op Golgotha? En hoe moet ik me daar als mens toe verhouden? In deze zee verdrinken mijn gedachten, dichtte Christian Fürchtegott Gellert driehonderd jaar geleden al. Dat het ook vandaag nog precaire vragen zijn, bleek wel nadat theoloog Reinier Sonneveld met zijn boek Het vergeten Evangelie op de proppen kwam. Hij stelt hierin de klassieke interpretatie van Jezus’ lijden en sterven (verzoening door voldoening) ter discussie en schetst een ander perspectief: Jezus’ kruislijden…
Verder lezen? Meld je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief en je krijgt elke maand gratis toegang tot twee artikelen.
Registreren? Meld je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief en je krijgt elke maand gratis toegang tot twee artikelen.
Heb je al een account? Log hier in
Bij het aanmelden gaat u akkoord met onze
privacyverklaring en de algemene voorwaarden.
Een politiek standpunt moet geen belijdenis worden
Lamorna vroeg zich af: zou ik christen kunnen worden?
Wat als het algoritme opvoeder wordt?
‘De vreugde is sterker dan de droefenis’
‘Ik vond het zelfs niet nodig mijzelf atheïst te noemen’

‘Het is helemaal rustig in mij’
01 mei 2025Het is pure genade, zegt oud-rechter Ad van der Linden, dat zijn geloof zo'n diepte heeft dat het staande kan blijven, ook nu hij 24 uur per dag mantelzorger is geworden. "En dat ik geloven mag dat alles in Gods hand is."

Oorlog in de naam van God
03 april 2025Het overgrote deel van de Nederlandse kerken steunde het militaire optreden in Indonesië na 1945. Legerpredikanten en aalmoezeniers verdedigden zelfs extreem geweld als manier om de koloniale orde te herstellen, concludeert Koos-jan de Jager in zijn boek Oorlog zonder genade. Hoe is die houding te ...

Xi Jinping's heilige oorlog tegen christenen woedt voort
03 april 2025In China is geloven geen privézaak, maar een politiek risico. Xi Jinping duldt geen loyaliteit naast die aan de Communistische Partij, en dat merken vooral christenen. Ondergronds groeit de kerk, terwijl overheidscontroles steeds strenger worden. Wat betekent dit voor de toekomst van het ...