Een autodidact en een moordenaar maken een woordenboek

Een film over het samenstellen van een woordenboek. Een veel saaier uitgangspunt lijkt haast ondenkbaar. De spanning zit in The Professor and the Madman dan ook niet zozeer in het boek zelf, maar in het bijzondere verhaal van de twee belangrijkste samenstellers ervan.

04 juli 2019 – verschenen editie 2019nr06
Een-autodidact-en-een-moordenaar-maken-een-woordenboek Een autodidact en een moordenaar maken een woordenboek

Het is 1879. James Murray, die op zijn veertiende was gestopt met school, wordt voorgedragen aan de leden van de Oxford University Press om het samenstellen van de Oxford English Dictionary te leiden. Hoewel hij niet voldoende gekwalificeerd is voor dit werk, geeft zijn kennis van ongeveer twintig talen en dialecten uiteindelijk de doorslag. Het wordt een monsterklus, omdat het doel is elk woord uit de Engelse taal te voorzien van een definitie en het gebruik en de ontwikkeling ervan in voorgaande eeuwen te herleiden door middel van citaten. Murray en zijn team kunnen dit nooit zelf en daarom zet de autodidact in op een dictionary by democracy. Breed wordt…

INLOGGEN

Verder lezen? Meld je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief en je krijgt elke maand gratis toegang tot twee artikelen.

gratis aanmelden

Heb je al een account? Log hier in

Bij het aanmelden gaat u akkoord met onze
privacyverklaring en de algemene voorwaarden.

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief

Ik-zou-vaker-boos-moeten-worden
Goede gesprekken Mozes

'Ik zou vaker boos moeten worden'

Als directeur van de ASN Bank sprak hij de Verenigde Naties toe over biodiversiteit. Dat was spannend. Maar het spannendste wat Arie Koornneef ooit in zijn leven heeft gedaan, was de weekopening doen bij zijn voormalige werkgever Youth for Christ. 'Ik was niet gewend om veel over geloof te praten.'
Sjoerd Wielenga
De-vlam-van-onze-voormoeders-is-niet-gedoofd
Goede gesprekken

De vlam van onze voormoeders is niet gedoofd

Westers feminisme is van dik hout zaagt men planken, en past niet in Afrika. Daarom, zegt Jennifer Nansubuga Makumbi, schrijfster van de roman De eerste vrouw, moeten we uit eigen bronnen putten. Ze laat ons kijken naar de ‘oervrouw’.
Tjerk de Reus
Een-‘kwispelende-gezelschapsgod
Boeken

Een ‘kwispelende gezelschapsgod’

In de verhalenwereld van Toon Tellegen zit God als een kind op een schommel, de mensen duwen tegen hem. Maar zo blijft het niet: ze worden moe, hebben wat beters te doen. Maar God blijft kind, altijd.
Tjerk de Reus

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief