De paradox van deze tijd: hartstikke autonoom en hartstikke afhankelijk tegelijk
Influencers zijn ‘de apotheose’ van onze tijd. Met grote toewijding creëren zij een virtuele identiteit, om bewondering en commercieel succes te oogsten. Het zegt veel over wie wij zijn, stelt Doortje Smithuijsen in haar boek Gouden bergen.
Het verschijnsel influencer is als een komeet het sociale domein binnengeschoten. Jonge mensen, vaak vrouwen of meisjes, hebben ‘invloed’ dankzij hun digitale profiel. Ze posten foto’s van zichzelf op Instagram, zetten filmpjes of vlogs op YouTube, vaak met allerlei commerciële merken in beeld. Hun honderdduizenden volgers kijken er een paar seconden naar, zetten er een hartje bij. Zo wordt er geïnfluenced: volgers worden verleid merkkleding, zonnebrillen, schoenen en hip voedsel te kopen – wat ook maar, gepromoot door hun Instagramidool. Alle reden om neerbuigend te doen over influencers, zou je zeggen. Meiden van rond de twintig die louter selfies op internet zetten en daarmee geld proberen te verdienen… How low…
Verder lezen? Meld je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief en je krijgt elke maand gratis toegang tot twee artikelen.
Registreren? Meld je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief en je krijgt elke maand gratis toegang tot twee artikelen.
Heb je al een account? Log hier in
Bij het aanmelden gaat u akkoord met onze
privacyverklaring en de algemene voorwaarden.
Nieuwe woorden voor de ziel. Stefan Paas en Arnold Huijgen over het heil en de hel
Harriette Verwey: ‘God heeft dat kind uit Suriname hoog geplaatst’
Tieners gevangen in de verslavende TikTok-tornado
‘Ik heb het nog niet opgegeven, want dan kan ik beter vertrekken’
Hoe ultrarechts in Duitsland uit de schuilhoeken stapt
Europa en het christendom: het DNA van een verweesd continent
04 april 2024In juni zijn er Europese verkiezingen. De traditionele partijen maken zich grote zorgen over de opkomst van het populisme. En juist op de plaatsen waar het gezag van de kerk is afgenomen, tiert het populisme welig. Waar is de tegenstem van het christendom gebleven? Is de kerk te veel bezig met haar ...
Eén Heer? Dankzij kunstmatige intelligentie ben jij nu zelf de Meester
04 april 2024Terwijl de tentakels van kunstmatige intelligentie steeds verder rijken, dringt de vraag zich op hoe het algoritme straks ons geloof gaat beïnvloeden. Of doet het dal al?
Apenrotsgedrag
04 april 2024Het is heerlijk om van tijd tot tijd met een auto vol zooi naar de stort te rijden. Rommel achterlaten. Ruimte scheppen voor nieuwe dingen.