Bevrijd van kuisheid, gevangen in maakbaarheid
Er was een tijd dat een blote borst de normaalste zaak van de wereld was, terwijl een ontblote damesenkel mannen juist in vervoering bracht. De mode verandert en wat we wel of niet van ons lichaam laten zien, zegt iets over de tijd waarin we leven. Een overzicht in vogelvlucht van de geschiedenis van bedekken en ontbloten.

Even voor de goede orde: een helemaal naakt lichaam, dat bestaat niet in de modetheorie, zegt Anneke Smelik, die als hoogleraar Visuele cultuur aan de Radboud Universiteit veel onderzoek doet naar mode en de creatieve industrie. “Mensen versieren zichzelf altijd, zelfs als ze helemaal naakt zijn. Dat is ook wat kleding in eerste instantie is: versiering van het lichaam.” Pas in tweede instantie komt kuisheid om de hoek, tegelijk met de grote monotheïstische religies die kledingvoorschriften met zich meebrachten. “Daarin wordt kuisheid voorgeschreven voor beide seksen, maar vooral voor vrouwen.” Tussen 1900 en de Tweede Wereldoorlog was kleding vooral een manier om aan te geven tot welke sociale klasse, religie…
Verder lezen? Meld je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief en je krijgt elke maand gratis toegang tot twee artikelen.
Registreren? Meld je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief en je krijgt elke maand gratis toegang tot twee artikelen.
Heb je al een account? Log hier in
Bij het aanmelden gaat u akkoord met onze
privacyverklaring en de algemene voorwaarden.
Lamorna vroeg zich af: zou ik christen kunnen worden?
Een politiek standpunt moet geen belijdenis worden
Wat als het algoritme opvoeder wordt?
‘De vreugde is sterker dan de droefenis’
‘Ik vond het zelfs niet nodig mijzelf atheïst te noemen’

‘Het is helemaal rustig in mij’
01 mei 2025Het is pure genade, zegt oud-rechter Ad van der Linden, dat zijn geloof zo'n diepte heeft dat het staande kan blijven, ook nu hij 24 uur per dag mantelzorger is geworden. "En dat ik geloven mag dat alles in Gods hand is."

Oorlog in de naam van God
03 april 2025Het overgrote deel van de Nederlandse kerken steunde het militaire optreden in Indonesië na 1945. Legerpredikanten en aalmoezeniers verdedigden zelfs extreem geweld als manier om de koloniale orde te herstellen, concludeert Koos-jan de Jager in zijn boek Oorlog zonder genade. Hoe is die houding te ...

Xi Jinping's heilige oorlog tegen christenen woedt voort
03 april 2025In China is geloven geen privézaak, maar een politiek risico. Xi Jinping duldt geen loyaliteit naast die aan de Communistische Partij, en dat merken vooral christenen. Ondergronds groeit de kerk, terwijl overheidscontroles steeds strenger worden. Wat betekent dit voor de toekomst van het ...